Tre endringer forenkler den nye bindingen på Fimbulvetr Trailr-X: Snøringa går gjennom tre web-sløyfer istedenfor fire (kortere «aksjon» og mindre stump til overs), strammeklossen (ser ut som et lubbent kryssholt) er snudd og henger mindre i veien når du skal entre truga, og hælstramminga skjer nå kun på ei side.
Ingen store revolusjoner, men alt gjør Fimbulvetr Trailr-X litt kjappere å ta av og på.
Fimbulvetr Trailr-X truger med bedre tupp
Jeg liker også den nye modellen Trailr-X' slanke fasong: Mens «signaturmodellen» Hikr har asymmetrisk form og slakk tupp, er Fimbulvetr Trailr-X symmetrisk med litt mer «spring» i tuppen. På Hikr kan den tynne «stortå-spissen» lett hekte i skaren eller ved høyt tempo. Det slipper du med Trailr-X.
Undersida av Fimbulvetr Trailr-X har kraftig mønster, noe som gir godt fraspark. Det er i tillegg «sagtenner» cirka to tredjedeler langs ytterkant av ramma midtveis. Disse er ikke kraftige nok til å hjelpe på is, men der har du i tillegg middels kraftige klør under tærne (ti tenner) og hælen (fire tenner).
Fimbulvetr Trailr-X er i tillegg utstyrt med hælløfter, ikke blant de høyeste jeg har sett, men nok til å avlaste akillessenen i normale bakker.
LES OGSÅ: Test av Fimbulvetr Rangr
God start
Likevel er jeg ikke helt overbevist, primært på grunn av bindingen: Den er fortsatt tungvint å ta av og på. Til å være 24 tommer er Trailr-X dessuten ganske tung (oppgitt til 2,1, innveid til 2,24 kg).
Og jeg vil ha kraftigere klør på is og holke under nysnøen.
Men hvis du ikke bruker truger ofte eller under ekstreme forhold, er det ei ålreit truge . Prisen er også fornuftig hvis du ikke trenger mer spesialiserte truger som gjerne koster en halv gang så mye.
Det holder hårfint til en 4'er på terningen til Fimbulvetr Trailr-X.