JAKTBIL: Ford Ranger Raptor er en bil som skiller seg ut i mengden.
Ford Ranger Raptor
Modell: Ford Ranger Raptor 2024
Effekt: 292 Hk
Motor: Twin-turbo 3,0 V6 EcoBoost
Egenvekt: Ca. 2 500 kg
Nyttelast: 626 kg
Drivstoff: Bensin
Gj.snitt forbruk: 1 – 1,5 liter per mil
Kamera og sensorer: 360 graders kamera. Parksensor foran og bak
Lyd og anlegg: 10 Bang & Olufsen høyttalere
Veil. pris: 985 775 kroner
Mer informasjon: Ford.no
Dette er en bil som skiller seg ut med sin mildt sagt enorme konstruksjon. Og selv om det er mange punkter som er bra, har vi også notert oss det vi mener Raptor ikke leverer helt i toppen på.
Kanskje ønsker du å ha en bil som fungerer like godt til hverdags som til jakt, men om du først og fremst vil ha en jaktbil, bør du lese videre og høste av erfaringene vi har gjort oss med knappe 1000 km på telleren.
Kjøremaskin og bensinsluker
Ford Raptor er ingen lettvekter, med sine to og et halvt tonn i egenvekt. Den har automatisk girkasse, nærmere bestemt 10-trinns. Den har valgfri firehjulsdrift, og motoren som er plassert under panseret er av en kraftig 3-liters V6, så her er det muskler. Å kalle bilen for en ulv kledd i fåreklær blir også feil, for karosseriet gjenspeiler at dette er en arbeidshest.
Bilen har enorme dekkdimensjoner, har høy bakkeklaring og et design som oser maskulinitet. Det er heller ingen overraskelse at bilen bruker generøst med drivstoff, men under langkjøring havnet vi likevel nærme literen på mila i forbruk.
Med varierende kjøring kan du forvente å havne på et sted mellom 1 og 1,5 liter bensin på mila. Forhandler oppgir selv et forbruk på 1,38 l/mil. Med andre ord, ikke spesielt billig i drift.
Til sammenligning bruker min personlige stasjonsvogn ikke mer enn omtrent 1/3 av forbruket, men så er den også hakkemat sammenlignet med kjøreegenskapene. For jeg vil si at en av de største fordelene med denne bilen kontra min stasjonsvogn, er å slippe å være bekymret for kjøreforholdene. Det er nesten som at jo tøffere kjøreforhold, jo bedre fungerer bilen.
Ford Ranger Raptor er en pickup, og generelt sett er min mening at disse bilene ikke har vært kjent for å være best i klassen på komfort. Derfor var jeg spesielt spent på hvordan Raptor ville oppleves etter flere sammenhengende timer på veiene. Og jeg må si at jeg er positivt overrasket: sportssetene med sine gode justeringsmuligher, har god komfort og er behagelige å sitte i, også etter flere timers kjøring. Det er likevel ingen banebrytende nye funksjoner med setene.
Har en vei å gå
Selve kjøringen er også behagelig på allfarvei, med adaptiv cruisekontroll og en grei funksjon for kjøreassistanse, der bilen kan holde seg innenfor sitt oppmerkede kjørefelt av seg selv. Den er naturligvis ikke helt selvkjørende, som gjør at du etter få sekunder får varsel om å ha hender på rattet.
Men det er noen små kryss i margen når det kommer til den totale kjøreopplevelsen. Den 12" store touchskjermen med sitt infosystem, imponerte oss ikke. Skjermen er treg i responstid, og navigasjonssystemet har en vei å gå. Det virker som at dette ikke har vært prioritert. Eksempelvis var det flere lokasjoner den ikke fant fram til, men som en enkel navigasjonsapp på mobilen løste. I tillegg har kartet veldig få detaljer, og framstår litt for enkel til en bil i denne prisklassen.
Vi skulle også gjerne sett at man kunne hatt en funksjon for satellittbilder, som kunne vært et fint tilskudd for en jeger. Vår erfaring totalt sett, er at dette systemet er litt tungvint og ikke gir en spesielt sømløs og intuitiv brukeropplevelse. Spesielt når bilen koster tett opp mot en million kroner. Bruker du Apple carplay blir opplevelen betraktelig bedre, og kan sånn sett veie opp.
Tachyon 4x4 er en elektrisk ATV med masse kraft og fart. Så mye fart faktisk at den nok er bedre på vei enn utenfor vei.
Lyd og interiør
Lydanlegg er et punkt som er mer eller mindre viktig, og selv om man vanligvis ikke kjøper en slik bil med tanke på best mulig lyd, er det greit å nevne at det er Bang&Olufsen som står bak lyden. Vi opplevde lyden som klar og fin, men savnet det siste lille ekstra. Riktignok vil nok de fleste oppleve lyden som god nok.
Andre detaljer verdt å trekke fram fra interiøret, er en ladeplate, som er plassert litt gjemt og utilgjengelig under touchskjermen. Dette gjør det vanskelig å kontrollere om telefonen faktisk tar lading. Vi ga opp og brukte heller en god gammeldags ledning, for det er heldigvis uttak for både USB og USB-C, i front og bak midtkonsollen. Videre er det god lagringsplass i midtkonsollen, og to gode standard flaskeholdere.
En ting det ikke mangler på i denne bilen, er kjøremoduser. Ved å dreie på hjulet foran midtkonsollen, kan man velge mellom seks definerte moduser. Når man skifter mellom ulike moduser, tilpasses kjøretøyet på ulike måter, blant annet mykere/stivere fjæring, raskere giring, og til og med kan lyden på eksospotta justeres. Litt fett og veldig harry? Uansett en morsom detalj.
Videre har du tre moduser for både ratt og fjæring, som gjør at man kan tilpasse komfort og kjøreegenskaper. Innstillingene heter "komfort", "normal" og "sport". Fjæringen kan da enkelt stilles inn på alt fra mykt til stivt, og ditto for rattet.
Gode sensorer
Dette med at bilen kan tilpasses egne behov og ønsker, og at man kan utforske ulike kjøremoduser og kombinasjoner, ser vi på som et fint pluss. Dette gir rom for å leke seg litt med kjøringen, og er med på å løfte opplevelsen, kontra det å kjøre en helt plain og kjedelig bil.
Siden Ford Ranger Raptor ikke akkurat er en liten bil i gata, kan det være utfordrende å manøvrere den i trange omgivelser. Da kommer det godt med at den er utstyrt med sensorer og kameraer rundt hele bilen som geleider deg trygt i disse scenarioene. Dette kommer spesielt til sin rett under rygging, da det fort blir store blindsoner gitt bilens størrelse. Under rygging får man oversikt rundt hele bilen i et fugleperspektiv, som er en meget god detalj.
Lagringsplass er viktig for en jeger. Det er ofte mye utstyr som skal med. Og her er det ingen grunn til å stryke ting på pakkelista. Vi fikk med oss alt vi trengte på en flerdagers overnattingstur, uten problemer. Lasteplanet har god kapasitet, og testmodellen var også utstyrt med et praktisk elektrisk rulledeksel. Bak frontsetene er det også plass til en god del, da bilen er en 2-seter. Den kan for øvrig også registreres som 5-seter hvis man ønsker det.
Selv om vi ikke fikk testet bilen opp i mot hva den er i stand til, les; kjøre i terreng, gi bånn gass, hoppe for å teste demperne og lignende, har vi likevel gjort oss opp et godt inntrykk når det kommer til den "normale" bruken.
Og når den normale bruken går såpass lekende lett, ser vi for oss at det er lite som fysisk kan stoppe denne pickupen. Det er en stor overgang fra å kjøre stasjonsvogn, og det tar litt tid å venne seg til bilen, men smilet er omtrent like bredt som bilen når man kjører den.
Ford Ranger Raptor er en morsom bil å kjøre, og hvis det er en ting som er sikkert, så er det at dette er en bil som skiller seg ut i mengden. Er du ute etter en jaktbil først og fremst for lange turer på asfaltvei og ønsker en moderne brukeropplevelse, som er billig i drift, ville vi kanskje valgt en annen bil.
Er du derimot mest opptatt av kjøreegenskaper og framkommelighet, og har lyst på en bil om tar deg frem dit du måtte ønske, er dette etter vår mening definitivt en god kandidat som jaktbil i dagens bilmarked.
Slik fungerer JEGERs poengskala
Direkte dårlig og farlig. Dette er egentlig svindel.
Dette fungerer dårlig og er mer frustrerende enn moro. Kan også være farlig i bruk.
Produktet fungerer mye dårligere enn forventet.
Du finner mange bedre produkter enn dette, også på bruktmarkedet.
Fungerer, men vil kunne være mer frustrerende enn gøy.
Mange produsenter leverer bedre enn dette, men det fungerer bra til bruken.
Så bra som forventet, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig.
Bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer varene i kategorien.
Bedre enn det meste annet på markedet. Også nyskapende og trendsettende.
Best i bransjen. Dette produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Det er også helt fremst i utviklingen og vil være relevant i lang tid fremover
Markus D. Holmer er journalist i JEGER. Han har hatt lidenskap for jakt hele livet, spesielt rype- og skogsfugljakt. Han tester utstyr, lager reportasjer og dekker nyhetssaker. Har du en sak Markus kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Bladet JEGER er Norges største jaktblad og kommer ut 9 ganger per år. På jeger.no finner du tusenvis av jaktreportasjer, våpen- og andre utstyrstester, tips til hundehold og jaktnyheter.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Jeger,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og UTE sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
3 papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
12 papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Abonnementet inkluderer også 500 øvingsoppgaver og tentamen til Jegerprøven. Med Jeger holder du deg oppdatert.