Ved første blikk virker Dovrefjell Forest hoftesekk litt voldsom til å være en hoftebag. Den har hele seks lommer, deriblant en holder til drikkeflaske. Det gjør at sekken blir ganske brei.
All vekt fordeles likevel jevnt utover beltet, så sekken føles stabil rundt livet. Lommenes volum varierer ganske mye, og den største er naturlig nok plassert helt bak. Totalvolum er ikke oppgitt, men det er mye til å være hoftebag.
Lydløs, men ikke vanntett
Lommene består av kun et åpent rom per lomme. Under praktisk bruk savner vi derfor innvendige nettinglommer for å holde system i rotet. Småting som patroner har også en tendens til å riste rundt og lage støy, med mindre lomma er smikk full.
Hoftesekken festes rundt livet med et bredt belte og har ei brei spenne i plast. Spenna virker solid og låser godt. Beltestumpene som blir til overs, er lange. En strikk på hver side skal hindre at disse henger og slenger. Dette fungerer bare sånn passe. Spesielt i ulendt terreng går det opp fort, noe som skaper litt irritasjon.
Dovrefjell Forest hoftesekk er produsert i materialet MollTec. Sekken virker slitesterk og er tilnærmet lydløs. Stoffet er derimot ikke vanntett, og spesielt sømmene har en tendens til å slippe inn vann.
LES OGSÅ: Test av hoftesekken Bergans Budor Hip Pack
Hoftebag med hyggelig pris
Bortsett fra slikt småplukk, er Dovrefjell Forest en praktisk liten hoftebag. Hvis du ikke pakker tungt, er bærekomforten meget bra, noe god polstring i ryggen sørger for. Glidelåsene ser ut til å ha god kvalitet og holderen til drikkeflaske er meget praktisk.
Under vår test av hoftesekker fikk denne ofte jobben som GPS-holder. Over den største lomma er det to små D-ringer for å henge ting man trenger lett tilgjengelig. Disse er av plast og virker ikke å være de mest solide.
Setter man stort volum sammen med en hyggelig pris, er det ikke vanskelig å anbefale Dovrefjell Forest hoftebag, selv om det er noe småplukk her og der. Er man kreativ, er det fullt mulig å skape seg et praktisk system med vanntette/ziplock-poser som sikrer orden og tørr transport.