Det kommer ikke som en overraskelse at det var under en jakttur at Ravnø ble til. På en liten fjellhytte satt kompisgjengen Marek Grande Tachezy, Torbjørn Kvien Madsen og Olav Lian, og diskusjonen rundt jaktklær ble nok en gang et tema blant de tre jegerne.
De tre entusiastene var oppgitte og irriterte av å til stadighet være gjennombløte under jaktturene. De valgte å ta saken i egne hender og med det startet den store og overveldende prosessen med å omdanne tanker og ideer til handling og realitet.
– Vi var lei av at klærne ikke holdt mål. Kvaliteten hadde tapt seg sammenlignet med hvordan vi opplevde at jaktklærne var for flere tiår siden, sier Olav Lian.
Kvalitet foran kvantitet
– Hvorfor mener dere at dagens jaktklær ikke holder mål sammenlignet med tidligere?
– Med et enormt prispress mot merkevarene gjennom nittitallet og frem til i dag, så har mange merkevarer vært på en reise der kvaliteten har blitt forringet til fordel for marginer, forklarer Lian.
Han mener årsaken er at kjedene presser på for større marginer – eller for å opprettholde lik margin med lavere kostnader på produktene. Da er det fristende å produsere med billige tekstiler og løsninger.
– Vi gikk i gang med et brennende ønske om å produsere kvalitetsklær, etter å ha vært skuffet i mange år med bruk av klær som vi selv ikke var fornøyd med, forteller han.
Han understreker at fokuset aldri har vært å tjene mest mulig penger. Da hadde de nok også gjort noe helt annet enn å produsere jaktklær. Markedet for jaktklær beskriver han som en nådeløs nisje der nykommere enten blir tatt godt imot eller nærmest flådd levende i et nådeløst marked.
At Ravnø nå eksisterer på sjuende året, tyder på at de tilhører førstnevnte kategori.
Det er mange brikker som skal på plass for å starte et klesmerke; alt fra enklere praktiske utfordringer, til valg av produksjonslokaler og alle mulige kostnader rundt prosessen å starte en merkevare.
Man må vite hva man vil, for er man i tvil, gjenspeiler det seg raskt i andre ledd. Tydelig og målrettet arbeid er mye av grunnmuren. I oppstarten var de også helt avhengige av å få tildelt midler.
– Vi gikk inn med det vi hadde, men det at vi fikk tildelt 500 000 kr fra Innovasjon Norge, var helt avgjørende for at Ravnø skulle bli realitet, forklarer Lian.
– Vi må først bygge kolleksjoner og grunnlag, og har derfor ikke budsjettert med overskudd før i 2024 - 2025, forklarer Marek, daglig leder i Ravnø.
– Det er tøft å starte et klesmerke, det koster og man kan ikke regne med overskudd i de årene man starter oppbyggingen. Det skal investeres mye penger i mange ulike faser.
Marek forteller videre at koronaperioden ikke har vært enkel, og han trekker i tillegg fram økte strømpriser, rentehevinger, inflasjon, krig, og et retailmarked som er overetablert og med enorme forsyningsproblemer, som har ført til store varelager hos kjedene som dumpes, samtidig som kostnadene stiger.
– Det er i grunnen godt å se at vi har vekst i omsetningen, selv om det likevel er et underskudd. Underskuddet skyldes nok at vi kjøper inn større volumer for å ha et lager. Jaktklær er ikke fashion – kolleksjoner byttes ikke ut hver sesong, så vi kan trygt sitte på et slikt varelager, forklarer Marek videre.
Kamuflasje med særpreg
Noe av det man legger merke til med Ravnø, er det unike designet som skiller seg ut blant andre jaktklær. Det er to ulike kamuflasjemønster som er selve kjernen i Ravnø. Inspirasjonen bak fargevalgene er de store rovdyrene gaupe og ulv. Valget av design er på ingen måter tilfeldig.
– Et typisk jaktplagg tidligere har gjerne vært i en eller annen grønn fargenyanse. Men hvis du ser mot en som sitter på post på vidda ikledd en grønn jaktdress, vil det på langt hold se mørkt og svart ut, forklarer Olav Lian.
Forskning viser at eksempelvis hjortedyr ser et vidt spekter av grønne fargenyanser. Derfor blir det ikke så god kamuflasje med en grønn jaktdress som man kanskje tror, selv om grønn i militære settinger fungerer godt mot det menneskelige øyet.
Tankegangen er sånn sett enkel: Dersom grønn var den optimale kamuflasjefargen, ville rovdyrene gjennom evolusjonen sett grønne ut – og åpenbart er det ikke slik. For tar man utgangspunkt i dyrenes syn, vil man få et helt annet svar enn om man tar utgangspunkt hos oss mennesker.
– Hva er det som gjør Ravnø unikt?
– Sett bort fra en vitenskapelig utviklet kamuflasje, spesifikt etter viltets syn? Jo, det må være at vi ikke gjør dette for å bli rike, men for å lage det beste plagget i hvert produkt vi lager, uten å gå på kompromiss i forhold til tiltenkt bruk, forteller Lian.
Deres mål er at det de produserer skal være noe som folk vil kunne bruke i mange år.
Ravnø har flere kolleksjoner. Mest kjent er seriene Ravnø Pro Altitude og Ravnø Sabotør. I disse kolleksjonene brukes det Dynatec i førstnevnte og Ventile i den andre.
Ventile er et slitesterkt materiale, bestående av tettvevd bomull. Det er kostbart å produsere, men til gjengjeld leverer det egenskaper som vindtetthet, høy værmotstand og at det tørker svært raskt. Tekstilet puster som bomull og lager svært lite støy. Ventile har den egenskapen at det sveller når det blir vått og blir dermed tilnærmet vanntett.
Dynatec er laget av polyamid, som er et teknisk stoff utviklet av Schöller. Det er laget for å tåle store belastninger, og er et svært slitesterkt, pustende, vindtett og vannavvisende membran, som attpåtil er lydsvakt og komfortabel i bruk.
Med lidenskap for jakt og fiske, så har Marek, Torbjørn og Olav samlet mange erfaringer fra lange jeger- og fiskerliv. Omtrentlig regnet på det så har gründergjengen til sammen rundt 90 års erfaring.
Etterhvert som årene har gått, har de bitt seg merke i hva som funker i felt og hvorfor. De mener at det er i praktisk bruk man opplever Ravnø på sitt beste. Det er akkurat den funksjonaliteten man trenger – ikke for mye, og heller ikke for lite.
Ravnø produseres i dag i Europa, nærmere bestemt i Polen på Gore Gold Standard-fabrikken Tekosöm Sverige AB, med tekstil fra Schöeller Elite Textiles i Sveits og detaljer fra Sverige og Tyskland. Alle klesplagg leveres med 10 års produksjonsgaranti. Dette vitner om robuste bruksklær.
Velger man å investere i klesplaggene til Ravnø, må man ikke være redd for å gå ut med noen tusenlapper, for dette er kostbare klær. For en jakke er startprisen på rundt fem tusen kroner, til opp mot åtte tusen, avhengig av modell. For et komplett sett med jakke og bukse må du fort ut med rundt ti tusen kroner.
Om du ønsker at dine nye jaktklær skal være av merket Ravnø, kjøpes de enkelt og greit i deres nettbutikk ravno.no.
– Hvorfor bør jegere velge Ravnø?
– Ravnø er først og fremst noe som varer og som har de beste egenskapene, men ærlig talt så bør folk velge det de selv er komfortable med. Det er en tid for alt.
– Er man ung, bruk pengene på en ok børse, et bra telt, godt fottøy og en sovepose som holder deg varm - og resten på jaktkort! Når man får råd, så kan man gradvis oppgradere, avslutter Lian.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Bladet JEGER er Norges største jaktblad og kommer ut 9 ganger per år. På jeger.no finner du tusenvis av jaktreportasjer, våpen- og andre utstyrstester, tips til hundehold og jaktnyheter.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Jeger,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og UTE sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
3 papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
12 papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Abonnementet inkluderer også 500 øvingsoppgaver og tentamen til Jegerprøven. Med Jeger holder du deg oppdatert.