Gode nyheter for valdansvarlige! Hjorteviltregisteret har fått en ny funksjon som lar valdansvarlig representant levere fellingsrapporten elektronisk.
Fellingsrapporten baseres på felte dyr som jegerne har registrert i Hjorteviltregisteret eller appen «Sett og skutt». Her kan du lese hva du må gjøre for å få tilgang til funksjonen.
Ettersom villreinjakta avsluttes først, er dette brukt som eksempel i denne saken. Merk at samme ordning også gjelder for elg, hjort og rådyr fra og med inneværende jaktår.
Hva gjør jeg som valdansvarlig for villreinvald?
For å kunne levere elektronisk fellingsrapport må du ha en valdansvarligtilgang i Hjorteviltregisteret. Det er villreinnemnda som gir valdansvarlig for villrein tilgang. Her kan du lese mer om å gi brukerrettigheter til valdansvarlig.
Jegerne må registrere alle sette og skutte dyr i Hjorteviltregisteret eller i appen «Sett og skutt». Dersom det er noen felte dyr som mangler, må valdansvarlig legge til disse før fellingsrapporten kan leveres.
Slik registrerer du sette og skutte dyr i Hjorteviltregisteret.
Appen «Sett og skutt» finnes både for iOS og Android.
Når du som valdansvarlig har kontrollert at alle fellinger er registrert og har godkjent alle fellingene, er du klar til å levere fellingsrapporten digitalt. Du trenger ikke levere fellingsrapporten på papir til villreinnemnda, med mindre dette er avtalt.
Guide: Slik lykkes du på reinsjakt
Fellingsrapporten steg for steg
Naturdata har laget en veiledning som steg for steg beskriver hvordan du kan levere fellingsrapporten elektronisk. Her kan du laste ned veiledningen som PDF.
Merk at registrering av nye felte dyr, samt redigering av eksisterende opplysninger, stenges idet elektronisk fellingsrapport opprettes.
LES OGSÅ: Slik rapporterer du inn felte rådyr
Gjelder også for elg, hjort og rådyr
Det er også mulig å levere elektronisk fellingsrapport for elg, hjort og rådyr fra jaktåret 2021/2022.