Mandag ble det kjent at VG, som er heleid av Schibsted, kjøper alle aksjene i Fri Flyt AS.
Salget inkluderer magasinene Fri Flyt og JEGER, samt hele det digitale universet til friflyt.no med attraktive nisjeprodukt som Landevei, Terrengsykkel, Klatring og Ute.
– Vi gleder oss til å inkludere Fri Flyt-universet i mediehuset VG og Schibsted. Gründerne og de ansatte har i over 20 år gjort en imponerende jobb med å bygge en sterk merkevare med lojale og kvalitetsbevisste brukere. Fri Flyts egenart skal ikke endres som en del av VG, sier ansvarlig redaktør og administrerende direktør Gard Steiro i VG.
Klar for jakta? Stor test av jaktdresser
Rigger for videre vekst
– Vi har latt oss begeistre over journalistikken i Fri Flyt. Det er en kunnskapsrik og dedikert gjeng vi ser frem til å bli bedre kjent med. Potensialet for videre vekst er betydelig når vi nå slår oss sammen, sier Steiro.
Fri Flyt ble startet i Bergen i 1998, og har vokst seg større med flere nisjeprodukt. JEGER er siste satsing, som ble kjøpt av Aller Media i fjor sommer.
Fri Flyt AS har frem til nå vært eid av ansvarlig redaktør Erlend Sande, daglig leder Audun Holmøy Røhrt og Rune Holmøy.
VG blir formelt eier fra og med 1. november. Fri Flyt har i dag 18 medarbeidere, som vil jobbe tett med VG og Schibsteds miljøer.
Straks rypejakt: De første inntrykkene fra Rypetakseringen 2021
Nytt kapittel i Fri Flyt og JEGERs historie
Fri Flyt har gått gjennom flere endringer de siste årene, blant annet ved å slå sammen alle magasinene til et super-Fri Flyt, parallelt med økt digital satsing.
– Både VG og Schibsted har de samme verdiene som oss knyttet til redaksjonell integritet og å satse på flinke folk. I tillegg har de kunnskap vi kan lære mye av, sier daglig leder Audun Holmøy Røhrt i Fri Flyt.
– Å bli en del av Norges desidert største avis og nettsted, åpner for nye, store muligheter. Vi har stor tro på videreutvikling av Fri Flyt og våre nisjer, ikke minst digitalt. Det gjelder både på innholds-, distribusjons- og inntektssiden. Nå gleder vi oss veldig til å gå inn i en ny epoke og skape et nytt kapittel i Fri Flyt-historien, sier Holmøy Røhrt.