Salget skjedde 1. juli, og ansvarlig redaktør Erlend Sande sier motivasjonen for oppkjøpet er å bli et enda mer komplett mediehus for friluftsliv:
– Vi har som policy at alle abonnenter får tilgang til alt digitalt innhold. Derfor blir det nå moro å kunne tilby våre lesere kvalitetsinnhold om jakt, hund og våpen. På samme måte får JEGERs faste abonnenter tilgang på utemagasinet.no, friflyt.no, norsk-klatring.no, terrengsykkel.no og landevei.no.
Fri Flyt ble starta på 90-tallet av ivrige skientusiaster i Bergen. Ønsket var å lage det bladet de sjøl ville lese. Magasinet og nettstedet har vokst parallelt med økende popularitet for toppturer og løssnøkjøring. Etterhvert er porteføljen utvida med terrengsykling, landeveissykling, klatring og friluftsliv. Fri Flyt gir også ut bøker, blant anna topptur-guider på ski og håndbøker om snøskred og førstehjelp på tur.
Vil satse
– Fri Flyt er eid av ledelsen i Fri Flyt, så vi er tett på alt som skjer. Etter tjue år i gamet synes vi fortsatt det er moro å jobbe med magasiner og nettsider. Dagens eierskap sikrer at vi investerer i de redaksjonelle produktene, sier daglig leder Audun Holmøy Røhrt. Det lover han at også vil være tilfelle for JEGER: Både abonnenter og annonsører vil kjenne igjen dagens magasin i framtida:
– JEGER videreføres og vil forhåpentligvis nå ut til flere. Den viktigste nyheten blir at vi vil lage ei god nettside på jeger.no, med blant anna nyheter, tester og reportasjer. I tillegg til at abonnentene får tilgang til både skireportasjer fra friflyt.no og tester av friluftsutstyr på utemagasinet.no, blir det et søkbart arkiv av JEGER-tester fra de siste åra. HS Media skal håndtere annonsesalget videre og utvider med digitale annonseflater, sier Holmøy Røhrt.
Ja takk, begge deler
Fokus for JEGERs nye eier nå framover blir i tillegg å få på plass alt av systemer for abonnement og kundehåndtering. Redaksjonen skal lage bladet som før; gjennom god og uavhengig journalistikk på papir og nett.
– Når vi nå skal videreutvikle JEGER, bruker vi alt vi har lært gjennom tjue år for å treffe entusiaster med god, relevant og inspirerende journalistikk. Vi lager veldig gjerne både papirmagasin og nettsted. Papirmagasinene står sterkt både blant lesere og annonsører. Samtidig har vi veldig tro på at innhold i dag må være tilgjengelig på nett: Det er et stort potensial i å nå ut med Jegers gode innhold til lesere som ikke lenger foretrekker papirmagasin, sier Holmøy Røhrt.