Ungdomsbedriften Green Hunt vil få has på småviltjegernes miljøsynder med en forladning uten plast. Daglig leder Johannes Gujord (18) er sjøl ivrig rypejeger.
Full klaff for grønn haglammunisjon; Med sin nye forladning gikk Green Hunt UB rett til topps i prisutdelingen for Ungt Entreprenørskap i Trøndelag. De fikk med seg innovasjonsprisen og bærekraftprisen, samt gullbillett til NM!
Lesetid: 4 minutter
– Det er nesten hverdagskost å finne rester fra patroner under jakta. Det har vi sett oss lei på, forklarer Johannes.
Det grønne skiftet skaper muligheter for nytenking, og ammunisjon er intet unntak. Ungdomsbedriften Green Hunt fra Byåsen videregående skole i Trondheim har jakta på forbedringer for jegerne:
Gjennom snart et år med produktutvikling har de klart å utvikle en ny type forladning til hagleammunisjon. Forladningen i en haglpatron er helt vesentlig da den holder alt på plass inne i patronen – men den trenger ikke å være av plast.
Jaktinteresse som grunnstein
Daglig leder Johannes Gujord i Green Hunt Ungdomsbedrift (UB) er sjøl ivrig rypejeger. Han ble lei av å se forurensing i rypefjellet gang etter gang, i form av oppbrukte forladninger og tomhylser.
Sammen med fem klassekamerater som går 2. år på videregående skole, har de nå tatt tak i problemet.
– Det du ser i fjellet, er jo bare en brøkdel av forladninger og tomhylser som ligger strødd omkring i det ganske land. Det må finnes en bedre løsning, sier Johannes, som sier de har beregnet at forladningene gir anslagsvis 7,5 tonn forsøpling hvert år når skytebanene inkluderes i regnestykket.
Nedbrytbare materialer
Den nye forladningen kan minne litt om det vi finner fra før i andre patroner, eksempelvis Nitedals Spesial Retro med flere. Men det er detaljer som skiller, og det er nettopp i detaljene at det grønne skiftet ligger.
– Vår ammunisjon skal være minst like bra som den klassiske Nitedals Retro, men vi sikter enda høyere. Vi har ikke tatt patent på løsningen ennå og kan derfor ikke gå i detaljer, men vi snakker 100 prosent nedbrytbare materialer som blant annet kommer fra lokale overskudd fra bønder, forteller Johannes.
Dette gjør at produksjonen også blir mer miljøvennlig, ikke bare selve produktet.
I oppstarten for en ungdomsbedrift er det mange ideer og forslag om hvordan man skal gå frem. Da er det gull verdt med gode støttespillere.
– Vi har hatt gode mentorer, med Ole Henrik Gusland og John Bjarne Gujord i spissen. De har vært viktige og har kommet med gode ideer, analyser og innspill på hvordan vi kan løse utfordringer underveis. Og ikke minst har vår lærer Nina Andersen hjulpet oss med det praktiske rundt det å drive en ungdomsbedrift.
Prototypen i full sving
For ansvarsbevisste jegere vil naturligvis tilgjengelighet for ammunisjonen være viktig – og det kan se ut til at det etter hvert blir realitet.
– Vi jobber med prototypen nå og vil sørge for tilstrekkelig testing i løpet av sommeren. Deretter ser vi for oss at venner og bekjente i første omgang får mulighet til å kjøpe produktet, før vi starter salg i større grad til høsten eller vinteren. Der håper vi å få en avtale med lokale butikker, sier Johannes.
Pris ga billett til norgesmesterskap
Nylig stilte Green Hunt sammen med 89 andre ungdomsbedrifter til fylkesmessa for Ungt Entreprenørskap i Trøndelag. Blant de vel 400 elevene, var det Green Hunt som tok med seg både innovasjonsprisen og bærekraftprisen.
De sørget også for å få med seg billetter til NM i Ungt Entreprenørskap, som går av stabelen på Gardermoen 2.-3. mai i år.
– Det var vanvittig moro at vårt prosjekt ble tatt så godt imot! Så mange positive tilbakemeldinger under prisutdelingen ga virkelig en boost. Dette tar vi med oss videre i mot NM og i arbeidet med produktutvikling, avslutter Johannes.
Vil du delta i en markedsundersøkelse for å hjelpe Green Hunt med å kartlegge interessen? Scan QR-koden under eller klikk på denne linken for å gå til Green Hunts markedsundersøkelse.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Bladet JEGER er Norges største jaktblad og kommer ut 9 ganger per år. På jeger.no finner du tusenvis av jaktreportasjer, våpen- og andre utstyrstester, tips til hundehold og jaktnyheter.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Jeger,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og UTE sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
3 papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
12 papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Abonnementet inkluderer også 500 øvingsoppgaver og tentamen til Jegerprøven. Med Jeger holder du deg oppdatert.