FOT I BAKKEN: Finnmarkseiendommen stanser ordningen med reiselivskort til ny ordning er på plass. Ill. foto: Petter Winther
Lesetid: 9 minutter
En stadig økende interesse har gjort ordningen lite forutsigbar, og mange har ment at en ny løsning må på plass.
Aktørene har delte meninger. Fellesnevneren er at det er en uheldig situasjon på kort sikt, som for noen skaper økonomisk usikkerhet. Vi har pratet med FeFo, ved Einar Asbjørnsen, oppsitter ved Šuoššjávri Fjellstue, Alice Balto, og den nyoppstartede bedriften Finnmarksliv AS, ved Geir Gåsland.
Saken oppsummert
Finnmarkseiendommen (FeFo) setter ordningen med reiselivskort for rypejakta på pause i ett og et halvt år for å utarbeide et nytt regelverk.
Den økende interessen har gjort ordningen lite forutsigbar for aktører og jegere.
Noen aktører støtter pausen, mens andre er svært kritiske. Nyoppstartede bedrifter som Finnmarksliv AS rammes hardt økonomisk.
FeFo ønsker strengere krav til bærekraft, etablerte jaktleire og prioritering av aktører med fysiske anlegg.
Kortsalget fremskyndes til 1. mai fra 2025 som en løsning på kort sikt.
Vis mer
For lav terskel
– Hvordan har løsningen med reiselivskort fungert til nå?
– Dette er en ordning som har eksistert siden 2011. Omfanget har lenge vært beskjedent, men de siste årene har det gradvis bare økt og økt, hvor det siste året var over 30 bedrifter som søkte om 4000 jaktkort. Vi ga ut 1700 av disse, innleder Einar Asbjørnsen, leder i FeFo.
Erfaringen som FeFo sitter med nå, er at den lave terskelen for å søke om de relativt få tilgjengelige kortene, ikke gir nødvendig forutsigbarhet, hverken for jegerne eller for bedriftene.
I forsøket på å løse opp denne floken, tar FeFo nå en fot i bakken.
– Det er viktig å presisere at samtidig som vi setter denne ordningen på vent, så fremskynder vi starten for kortsalg til 1. mai fra 2025.
Tidligere har kortsalget begynt 1.august. Kortsalget er åpent for alle, og gjør at jegere som får kjøpt jaktkort, kan koble seg på en reiselivsbedrift etter kortkjøpet.
FeFo håper dette kan løse utfordringen på kort sikt. For å løse problemet på lang sikt, skal de nå sette av ett og et halvt år med arbeid.
– Hvor lang tid trengs når man ikke skal finne opp kruttet på nytt?
– Det høres veldig lenge ut, men da er det viktig å se perspektivet med planleggingen. Vi vil starte denne vinteren med diskusjon med aktørene om mulige løsninger, men siden vi ikke kan fastslå nøyaktig hvor lang tid det vil ta, så vil vi heller ikke love noe, forklarer han.
FeFo ønsker i første omgang å få erfaringer knyttet til tidligere start av kortsalg.
– Vi jobber langsiktig, og skal få til dette på en måte der ringvirkningene kommer næringslivet lokalt i Finnmark til gode, i lang tid fremover. Derfor velger vi å ta en pause for å få ordningen til å bli god, presiserer Asbjørnsen.
– Hvor mye hensyn tar FeFo til bedrifter som livnærer seg på dette?
– Det er bra hvis rypejakta kan gi ringvirkninger til lokalt næringsliv. Vi vet også at denne gruppen består av ulike interesser og perspektiver, og at det er ulike meninger.
Han legger til at det i arbeidet med ny ordning blir viktig å kunne stille krav til de som tilbyr slike tjenester.
– Hva er målsettingen med et nytt regelverk?
– Det sentrale vil være krav om miljømessig fotavtrykk og bærekraft, med eksempelvis posisjonskrav om etablerte jaktleire, krav om opprydning osv. Så vil det være naturlig å prioritere aktørene som opererer ut fra fysiske anlegg.
De skal også se på kortsonene og hvordan dette kan løses på en bedre måte. Han legger til at det kanskje skal stilles strengere krav til omsetning, og at de ønsker å finne en løsning på kortsalget.
– Uansett er det viktig for oss at dette forankes med aktørene, understreker Asbjørnsen.
– Hvorfor har det ikke vært strengere kriterier fra start?
– Det har vært et lavterskeltilbud, for å kunne fungere som attåtnæring. Kravet har hele tiden vært omsetning på minst 50 000 kr og registrert reiselivsforetak.
– Er det ikke aktørene som nå må ta konsekvensen av at FeFo ikke har hatt en god ordning på dette?
– Vi har fått blandede tilbakemeldinger. Deler av reiselivet støtter opp under at vi nå tar et hvileskjær.
Stiller seg svært kritisk
En aktør som er kritisk til måten FeFo håndterer utfordringen med reiselivskortene, er Geir Gåsland. Han er eier av den nyoppstartede bedriften Finnmarksliv AS, og er en av de seriøse aktørene.
Han har virkelig vært uheldig når det kommer til timingen av oppstart, hvor han i vår gikk all-in, for å tilby blant annet jaktturisme.
Han fikk ikke mulighet til å kjøpe forhåndskort på grunn av for sen registrering av firma, og må nå gå to år uten å kunne kjøpe kort på forhånd og selge dette videre til sine kunder.
– For min del som er nyoppstartet og skal leve av dette, er dette uholdbart. De kan ikke bruke ett og et halvt år på å få fram en kortordning. Det er en krise, rett og slett, innleder Geir Gåsland, før han fortsetter:
– Når du har basert driften din på å ta folk med ut på jakt og ikke får kjøpt jaktkort på forhånd, så er det ensbetydende med kroken på døra, konstaterer den oppgitte finnmarkingen.
– Hva er det som ikke har fungert etter din mening?
– Det er kriteriene for hvordan man skal få tilgang på jaktkort. FeFo har ikke hatt noe regnskapskriterie for eksempel. Det at de ikke har stilt krav, er for meg uforståelig. Hovedfokuset må være de som har dette som hovedinntekt, forteller han.
Han er tydelig på at det må gjøres noe med kriteriene, men også jaktfeltene.
– I dag er det for store jaktfelt som gjør det vanskelig å administrere. Så skal ikke FeFo finne opp kruttet på nytt, dette trenger ikke å ta så lang tid som de har gitt utspill for. Og i stedet for å ha en arrogant tilnærming, så skulle jeg så gjerne sett at FeFo hadde invitert til møte om idémyldring i forkant av styremøtet som har vært, forteller han.
Gåsland forklarer at kortsalgssystemet FeFo benytter seg av, selger kort for andre steder også, blant annet i Sverige.
– Før solgte de lokale sportsbutikkene jaktkort med påloggingsportal, så systemet er lagt opp til at aktører som er godkjent, kan selge kort og ha administrasjonsjobben.
– At FeFo sier de skal fremskynde dato for jaktkortsalget neste sesong, er som et plaster på såret. Dette skaper kaos uansett for alle aktører og ikke minst jegerne.
Ringvirkningene som rypejakta skaper i Finnmark er enormt, alt fra matbutikker til sportsbutikker.
– Hvor stor andel av jegere kommer til Finnmark via reiselivsbedrifter?
– Det er ingen tall på det, men det var flere hundre camper på vidda i høst, så det er en betydelig andel, understreker Gåsland.
– Det er vi som aktører og jegerne som tar konsekvensen av at FeFo ikke har hatt et system som fungerer. Da skulle jeg helst sett at FeFo også hadde hatt en annen tilnærming til dette.
– Hvordan skal man finne balansen mellom forvaltning og næringsliv?
– Det er forsåvidt en vanskelig balansegang, men jeg tenker at ordningen har vært i mange år, og har vært mulig å gjennomføre over mange år. Nå har den vokst betydelig de siste par årene, men det kunne enkelt vært gjort noe med ved å stille et krav. For eksempel et omsetningskrav eller framlegge en forretningsidé for nyoppstartede, avslutter han.
Både postivt og negativt
Šuoššjávri Fjellstue er en aktør som tilbyr jegere og friluftsfolk fullpakke-løsninger, med blant annet overnatting og bevertning. Oppsitter ved fjellstuen, Alice Balto, forteller at det først var denne jakthøsten de har benyttet seg av ordningen med reiselivskort.
Hun er tydelig på at det både er positive og negative sider ved denne endringen som FeFo nå gjør.
– Jeg synes det er kjempetrist for de som er avhengige av dette, og spesielt nyoppstartede bedrifter som Finnmarksliv. Så kommer vi som driver fast, som ikke kjører ut jegere langt ut på vidda. Vi har kun hatt kortsalg nå i høst for første gang, og driften har fungert fint uten også, forteller Balto.
Hun legger til at nå som FeFo vil legge ut jaktkortene tidligere, får jegerne bedre tid til å se på områdene.
– Vi ser utfordringen med hvordan soneinndelingen er i dag. Vi deler for eksempel sone med de som jakter mange mil lengre inn på vidda. Og når jegerne kun bruker noen brøkdeler av sonen, så er det klart at sonene er altfor store slik de er oppdelt nå, forklarer Balto.
– Hva er utfordringen slik du ser det med løsningen som har vært?
– Det har vært veldig lett å ordne, og sannsynligvis for enkelt. Det blir for mange aktører, som gjør at det blir høyt press. Det gir grunnlag for at en del useriøse benytter seg av dette, og jeg har full forståelse for at mange vil benytte seg av det.
Når hun beskriver useriøse, mener hun dem som kun bruker et par uker på høsten til å tjene gode penger, som ellers i året ikke har noe interesse for naturen rundt.
Hverken Balto eller Gåsland ser på dette som noe bærekraftig løsning.
– Da må man stoppe opp litt, legger hun til.
– Skal de med størst omsetning gå foran de som ønsker en attåtnæring?
– Det er et vanskelig dilemma, for FeFo kan jo ikke diskriminere de små aktørene. Men jeg tror at det kanskje kan hjelpe å skvise ut de små, litt useriøse aktørene. Vi er, i likhet med Finnmarksliv og andre, en aktør året gjennom, forteller Balto, før hun fortsetter:
– Vi har høysesong under høsten og rypejakta, så det er klart det er en uheldig situasjon. Men samtidig, om vi må gå i underskudd et år for å berge rypebestanden, så får vi jaggu meg gjøre det. Men da må også de små aktørene vike, konstaterer hun.
– Hva er dine tanker om denne usikkerheten som nå er i luften?
– Det blir litt turbulens, men jeg tenker at slik kan det være når man driver med næringsliv. Man må regne med at det kan skje slike brå endringer. Vi må se hva det bringer, selv om vi ikke synes det er så populært. FeFo lager i alle fall litt action for oss, avslutter hun med et glimt i øyet.
Markus D. Holmer er journalist i JEGER. Han har hatt lidenskap for jakt hele livet, spesielt rype- og skogsfugljakt. Han tester utstyr, lager reportasjer og dekker nyhetssaker. Har du en sak Markus kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Det er full vinter og gradestokken tilsier heftig bekledning. Men kan jakthunden bli med på jakt, og hva bør jeger og hundefører passe på under vinterjakt? Må hunden ha kondomdress og potesokker?
Den første uken av rypejakta er over, og tusenvis av jegere har vært på jakt i skog og fjell over hele landet. I Finnmark har det vært gjennomført kontroll under åpningen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Bladet JEGER er Norges største jaktblad og kommer ut 9 ganger per år. På jeger.no finner du tusenvis av jaktreportasjer, våpen- og andre utstyrstester, tips til hundehold og jaktnyheter.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Jeger,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og UTE sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Abonnementet inkluderer også 500 øvingsoppgaver og tentamen til Jegerprøven. Med Jeger holder du deg oppdatert.