Ingen løsning på problemet
Problemet med frakt av krutt skyldes nye endringer hos alle transportører i Norge. Bakgrunnen for endringen er at når krutt sendes, så har sendingen, som alle andre forsendelser, mellomlagring underveis til mottakeren. På terminalene er det ingen transportører per i dag som har lovlig oppbevaring, og kan ikke skille ulike fareklasser fra hverandre- som da har ført til full stopp.
Derfor er det nå slik at skal du få tak i krutt, må du hente dette selv der dette er mulig. Har du eksempelvis bestilt krutt hos Magne Landrø AS eller Norma AS, så tilbyr de nå kunder å hente sine kruttordre på lageret deres, inntil videre.
– Det har gått noen uker siden endringen kom i begynnelsen av oktober, og vi er i dialog med Bring på å finne en løsning som gjør det mulig å få til sendinger, for eksempel én dag i uken, men per nå har vi ingen løsning på problemet, forteller Morten Landrø.
LES OGSÅ: Støping steg for steg
Oppgitte jegere
– Vi får telefoner fra oppgitte jegere fra hele landet, som allerede har måttet vente lenge grunnet forsinkelser og leveringsproblemer, og denne nye endringen gjør ikke situasjonen bedre. Eneste mulighet for å få kjøpe krutt i dag er å møte opp og hente selv. Bor man langt unna må man organisere privat transport, men da finnes det også en regel på at man maksimalt kan frakte 5 kg krutt i bilen, forklarer han videre.
– Det er et samlastingsproblem som har gjort at det er full stopp i transporten av krutt, de sliter med oppbevaringen på terminalene. For de som bor i nærheten er ikke dette det store problemet, det er jo først og fremst for de ute i distriktet som dette går hardt ut over, forklarer Landrø.
Skulle gjerne vært endringen foruten
Den nye endringen skulle leverandørene gjerne vært foruten, men det jobbes for å få på plass en alternativ løsning.
– Dette med frakt av krutt har vært varslet fra Bring de siste årene, og det har vært en kjent utfordring tilknyttet dette. Det er et problem når krutt kommer inn på terminal, omlastes eller ligger over natten uten at regler kan bli fulgt opp slik det har fungert så langt, forteller Frode Larsen, seniorrådgiver i Norma AS.
– Det er ikke særlig enkelt å løse dette på kort sikt nå når dette har blitt endret fra Bring sitt ståsted, i henhold til lovgivningen per i dag. Vi leter også etter muligheter, men vi er redd for at det vil ta tid for å få like god service som vi har hatt tidligere på levering av krutt, forteller han videre.
– Vi beklager dette sterkt og ser at det blir utfordringer for jegeren og skytteren som har hjemmelading som hobby og ikke minst som et middel til å redusere kostnadene ved mye skyteaktivitet.