Som stort sett selvlært natur- og friluftsfotograf har jeg gjort de fleste feil som er mulig å gjøre når jeg har tatt bilder på jakt, pluss noen til. Her kommer noen «skytetriks» til deg som vil ta bedre bilder på jakt.
Bjørkas betydning: Ved å plassere ei lita fjellbjørk rett foran kameraet, fikk jeg større dybde og et mer spennende bilde.
Lesetid: 9 minutter
I denne artikkelen vil jeg fortelle deg om tabbene mine når det gjelder å ta bilder på jakt, slik at du slipper å gjøre de samme feilene som meg. Dessuten kommer jeg med noen tips med fokus på bedre jaktbilder – og flere av knepene har overføringsverdi til annen fotografering.
Hvorfor?
Veldig mange bilder har en god ide i bunnen, men blir ødelagt av småfeil. 99 prosent av slike bilder blir bedre hvis man bruker hodet til noe mer enn stativ for jaktlua før man trykker på utløseren:
De fleste bilder tjener stort på at man spør seg selv HVORFOR før man tar bildet: Hvorfor vil jeg ta dette bildet slik? Hvorfor bør jeg kanskje ikke knipse fra den første vinkelen som faller meg inn? Og hvorfor er det som regel ikke kameraet sin feil at ikke bildene mine blir bedre?
Ved hjelp av tipsene nedenfor vil du forhåpentligvis huske på å spørre deg selv «hvorfor» neste gang du skal ta et bilde – og du har bare med dette grepet blitt flinkere til å ta bilder!
Altså: Hvorfor vil du ta dette bildet? Hvorfor vil du ta det slik? Blir det bedre hvis...?
Ved bare å tenke bittelitt før du trykker på utløserknappen, hever du kvaliteten på bildene. Bruk øynene og se deg omkring.
Det er aldri dumt å tenke før man handler. Unntatt når jakt- eller fotoutstyr er på tilbud. Da kan man handle først og tenke etterpå...
2) Ha med deg kameraet hele tiden
Drømmemotivet dukker opp og du har ikke med deg kamera. Hvor typisk er ikke det? Pass derfor på at du har et kamera som iallfall blir med på tur. Selv et kompaktkamera er bedre enn ingenting – og i de fleste tilfeller bedre enn mobilen. Hvor mange ganger har du ikke hørt en samtale omtrent som denne:
– Jeg så en enorm elgokse i dag som sto ute i Stortjønna og speilet seg i vannet med en fantastisk solnedgang i bakgrunnen!
Det kan høres selvfølgelig ut, men på hvert eneste kurs eller workshop jeg avholder, er det minst en person som dukker opp med tomt eller nesten tomt batteri.
Om jeg noen gang selv har glemt å lade batteriet før jeg dro ut? Æhhh... Hva skal du gjøre i jula da? Og bilen går fortsatt bra?
4) Gå nærmere
Skal du ta bilde av Fido med sin første fangst når dere er tilbake på hytta etter første jaktdag? Ja, så gjør det. Ta bilde av Fido og rypa. Ikke av bilen til onkel Oddvar, utedassen, klesvasken, uthuset og den røde Pioneer-jolla som står støttet opp mot vedstabelen i utkanten av det samme bildet.
Med andre ord: Gå nærmere og fyll søkeren med Fido og rypa. Ikke noe annet.
5) Rett opp horisonten
Mange bilder skjemmes av skjev horisont, og det er lett å rette opp. De fleste kameraer og mobilkameraer har et rutenett som du kan bruke for å få vannrette ting vannrette og loddrette ting loddrette.
Skjev horisont ser i de fleste tilfeller unaturlig ut og det stjeler oppmerksomhet fra motivet. Det er et fåtall sjøer og hav – selv med flott solnedgang – som ligger i nedoverbakke. Det er like irriterende som bildet som alltid henger skjevt på veggen.
Nei, svak ryggbøy og svikt i knærne er ikke å legge seg ned. Flatt ned på bakken med hele kroppen skal du.
De fleste bilder tas med kamera ca 175 cm over bakken. Med kamera 17,5 cm over bakken eller i øyehøyde med hunden, får du et helt annet bilde. Du får sløret ut for- og bakgrunn, hovedmotivet «popper» fram i bildet og alle synes med ett at du har blitt en veldig flink fotograf.
7) Ta nok bilder
Når du har tatt ETT bilde av jaktlaget med storoksen, har du kun gjort nettopp det. Tatt ETT bilde av storoksen med jaktlaget bak. Er du sikker på at det ene bildet ble skarpt? Er du sikker på at onkel Jens ikke geipet på akkurat det bildet?
Og hvor er forresten alle bildene som skildrer stemningen under jakta ellers og skaper minner? Hvor er bildet av hånda til skytteren som holder tomhylsen? Hvor er bildet av Ola og Harry som bretter opp ermene for å ta fatt på slaktingen? Hvor er bildet av den blodige kniven som står hogget i den gamle tyristubben? Hvor er bildet av Fido som sovnet med hodet i fanget til Per – som attpåtil egentlig er litt redd hunder? Og hvor er bålkosen etterpå?
Slike bilder vil du garantert sette mer pris på om 10-20 år enn bildet med hele laget poserende bak elgen. Spesielt hvis det eneste bildet i tillegg er uskarpt.
«Tenk deg de ti mest ikoniske bildene du har sett i løpet av ditt liv. 7–8 av dem (minst) er sikkert gamle og er tatt med dårligere kamera enn det du har.»
8) Kameraet mitt er for dårlig
Tenk deg de ti beste og mest ikoniske bildene du har sett i løpet av ditt liv. 7-8 av dem (minst) er sikkert gamle og er tatt med dårligere kamera enn det du har. De er trolig også tatt lenge før de digitale kameraene gjorde sitt inntog, noe som gjorde det gratis å ta hundrevis av bilder på en dag.
Lær deg først å bruke det kameraet du har. Selv på enkle kompaktkamera er det mange innstillinger du kan gjøre selv, som gjør bildene litt lysere eller mørkere, eller som gir riktigere farge på lyset. Men joda, av og til er det på tide å utbedre kameraparken.
9) Hvilket kamera bør jeg kjøpe?
Det svaret er faktisk ganske enkelt: Hvor stort er budsjettet ditt? Vil du ha et kompakt kamera eller vil du ha et stort med utsikftbar optikk? Se på prisene på kamera på nett og les anmeldelser. Da vil du sannsynligvis ende opp med et mulig utvalg.
Nå bør du ta turen til en velassortert fotobutikk, si høflig nei til hjelp fra ekspeditøren, men be om å få fikle på de aktuelle modellene. Den modellen som du klarer betjene best uten å lese bruksanvisningen først, skal du kjøpe.
Med andre ord er det beste kameraet det du intuitivt forstår menyene på, og som du har råd til.
10) Tenk forgrunn og bakgrunn
Joda, du har sikkert den flotteste jaktkoia i hele Norge. Imidlertid hadde det vært litt lettere å legge merke til det, hvis ikke Kjell sto krumbøyd over ryggsekken med solid rørleggersprekk rett foran hytta.
Forresten kunne det vært et pent bilde av den nyskutte tiuren, hvis ikke det var for Rema-posen som den lå på eller støveltuppene til Kjell som stakk fram foran i bildet.
Hva befinner seg bak og foran i bildet? Det er så fort gjort å glemme slike detaljer, men så utrolig viktig for resultatet.
11) Sørg for å IKKE ha fri skuddlinje
Glem det du kan om skyting: Når vi fotograferer, kan det nemlig være veldig effektivt å IKKE ha fri skuddlinje.
«Skyt» gjennom et buskas, eller hold opp en neve gresstrå foran kamera. Bare sjekk at buskaset eller gresstråene ikke havner rett foran hovedmotivet. Enkelt, men effektfullt.
12) Ikke midtstill motivet
En av de sikreste metodene for å få et stivt og uangasjerende bilde, er å plassere motivet midt i bilderamma. Prøv i stedet å plassere motivet ut mot en av kantene. Det bør fortrinnsvis være i den retningen jegeren, bikkja eller dyret går eller ser.
13) Ikke ta bilder med sola i ryggen
Hvis du vil at modellene skal myse og se ut som de akkurat har våknet, samt ønsker et bilde uten dybde og spenning, er det fint å ha sola i ryggen når du fotograferer. Forsøk i stedet å la lyset komme inn fra siden, ettersom skygger er med på å skape 3D-effekt. Du kan også eksperimentere med å ha sola imot, og bruke blits som utfyllingslys hvis motivet er nærme.
14) Gjør det enkelt
Skal du ta bilde av en fin blomst eller et fallhorn i skogen? Ja, så gjør det. Det er fort gjort for tilskueren å «ikke se skogen for bare trær» hvis du har med for mye på bildet.
Tenk at tilskueren må ha alt inn med teskje. Tydeliggjør overdrevent hva som er motivet, og kutt ut alt som ikke tilfører bildet noe. Joda, det kan være at det er en fin tømmerhytte på andre siden av vannet, men da tar du et eget bilde av den etter at du har tatt bilde av blomsten eller fallhornet.
15) Vær kritisk og slett dårlige bilder
Nå mener jeg ikke at du skal rive deg selv ned og bli så demotivert at du begynner å grine av angst hver gang du ser et kamera. Men tenk over følgende: Tilskueren kjenner ikke følelsene du hadde da du tok bildet. Tilskueren forholder seg KUN til det som vises på bildet. At du har spesielle følelser knyttet til bildet, verken aner eller bryr tilskueren seg det minste om. Nådeløst, men sant.
Sletter du alle dårlige og uskarpe bilder, vil du også bygge deg selv opp mentalt: Når du går tilbake og ser gjennom bildene dine om fem år, uten at du må pløye gjennom alle de dårlige, vil du si til deg selv: «Jeg er jammen ikke så verst til å fotografere!»
Bladet JEGER er Norges største jaktblad og kommer ut 9 ganger per år. På jeger.no finner du tusenvis av jaktreportasjer, våpen- og andre utstyrstester, tips til hundehold og jaktnyheter.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Jeger,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og UTE sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
3 papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
12 papirutgaver av Jeger
Lavest månedspris
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Abonnementet inkluderer også 500 øvingsoppgaver og tentamen til Jegerprøven. Med Jeger holder du deg oppdatert.